Sneakersnstuff x A Non Smoking Generation


Tomorrow is the WHO World No Tobacco Day.

We are very proud to announce that Sneakersnstuff has joined forces with A Non Smoking Generation.
A Non Smoking Generation is a non profit organisation, with no affiliations to any political parties or religious denominations, working towards informing and inspiring young people never to start using tobacco.

Since their foundation in 1979, their agenda has been constantly developing and now includes activities such as altering public opinion by way of running campaigns, taking part in media debates and lobbying key decision makers. Although most of their important work is still the work they do everyday; talking to the people that really matter, kids.

If you would like to know more about A Non Smoking Generation, or how to help, please visit their website www.nonsmoking.se

Starting tomorrow, a limited edition Sneakersnstuff x A Non Smoking Generation t-shirt will go on sale. All profits go straight to A Non Smoking Generation.

Pictured above is the Swedish superstar rapper and all around good guy Petter in the all new Sneakersnstuff x A Non Smoking Generation t-shirt.


From the Swedish press release:

I Sneakersnstuffs första butik på Åsögatan hängde det stolt en gammal "No smoking"-skylt på väggen. Det var tolv år sedan. Åren har gått och vi har nu kommit till den position där vi känner att vi har en chans att påverka. Därför tog vi kontakt med A Non Smoking Generation för drygt ett år sedan för att höra oss för om det var möjligt att göra någonting tillsammans.

Sedan slutet av 70-talet har A Non Smoking Generations sålt drygt 2 miljoner exemplar av sin t-shirt med deras klassiska logotyp på. Det gör den till en av Sveriges mest sålda t-shirts genom tiderna. Nu har vi på Sneakersnstuff gjort en egen variant på t-shirten. Med hjälp av illustratören Skinny Digital har vi tagit fram ett tryck som visar upp personalen som jobbar i butiken på Åsögatan. A Non Smoking Generations logotyp finns fortfarande självklart på bröstet men nu i en annan tappning. Till detta har vi också tagit fram en specialutgåva av vår extremt populära SNS-bag. Gemensamt för både t-shirten och SNS-bagen är att vinsten oavkortat går till A Non Smoking Generation och deras jobb för att ungdomar aldrig ska börja använda tobak.

På 80-talet jobbade A Non Smoking Generation med några av den tidens största artister som till exempel Agnetha Fältskog, Lasse Åberg, Joey Tempest och Gyllene Tider. Vi har valt att jobba med en av vår tids största och mest folkkära artister - Petter. Han har blivit fotograferad i klassisk A Non Smoking-anda av mästerfotografen Jens Andersson.

"- Vi vet att förebilder har en stark påverkan på ungdomar därför känns samarbetet med Sneakersnstuff och Petter extra kul. Vi hoppas även att kampanjen kan bidra till extra stöd till organisationen så vi kan komma ut och träffa och inspirera fler ungdomar på fler platser i Sverige." - Elin Ramfalk, Generalsekreterare på A Non Smoking Generation

"- Tobaksindustrin är en mångmiljardrörelse med enorma ekonomiska muskler. Självklart har de kontakter och kontroll över allt från politik till media. I dagens IT-samhälle så finns möjligheten för den med mycket pengar att lura den stora massan. Att tobak är dödligt är alla överens om. Inte bara för den som använder det, men också för de i dess närhet. Ändå så finns det många som rättfärdigar sitt användande, mycket på grund av förebilder, både kända och lokala. Om vi på Sneakersnstuff kan vara en förebild för bara en ungdom (eller vuxen för den delen) där ute, och lyckas med att få den personen att vara rökfri hela sitt liv... Då ska vi självklart göra allt vi kan för att se till att det blir så."
- Erik Fagerlind, grundare av Sneakersnstuff.

"- Jag har alltid varit en militant icke-rökare. Förmodligen beror det på att min mamma rökte mycket när jag växte upp. Jag har sett hur släkt och vänner farit illa av rökning. Till exempel så vet vi ju alla att cancer inte är roligt, att rökare luktar illa och att rökning faktiskt dödar. Att samarbeta med A Non Smoking Generation har vi funderat på en längre tid. Vi är jätteglada över att Petter ville vara med och hjälpa oss att hjälpa A Non Smoking Generation i deras kamp för att få ungdomar att inte börja nyttja tobak." – Peter Jansson, grundare av Sneakersnstuff.

" - Jag var rökare i tolv år men bestämde mig en vacker dag för att bli rökfri tillsammans med min fru. Vi har idag varit rökfria i 5 år. För varje dag som går så inser jag nu hur jävla dumt det var att röka. Det luktar illa och det smakar bajs i munnen! Det är sjukt kul att sparka liv i den här gamla kampanjen med min favoritbutik Sneakersnstuff. Bra skit!" - Petter, artist.




T-shirten (299 kr) och SNS-bagen (39 kr) släpps på "World No Tobacco Day", tisdagen den 31 maj. T-shirten finns i två färger och är limiterad till 100 exemplar.

Stort tack till: A Non Smoking Generation, Petter, Nike Sportswear Sverige, Jens Andersson, Swagg och Skinny Digital.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar